Saker som gör mig galen och driver mig till vansinne - jobbet



- Kassarna. Jag blir bokstavligt talat galen av folk som EFTER att jag lagt alla böcker i kassen kommer på att "jag ska ju inte ha nån kasse" och ber mig ta ur allt. Sen ger de mig ett leende som förmodligen ska betyda något i stil med att de är duktiga som inte tar någon kasse. Gissa hur ful den kassen blir när man måste sätta tillbaka den och sedan ge den knöliga kassen till en annan kund.
- Otrevliga kunder. Nu börjar vi komma in på kunderna. Ett exempel: kund kommer fram och slänger upp sina böcker på disken och släpper ett: "Och DU slår in det där". Hallå, vad hände med att man frågar? Jag får sån lust att säga "DU kan slå in" och gå därifrån, men det är bara att knipa igen och slå in allt (fult).
- Tröga kunder. Då och då varje dag kommer det in kunder som verkligen inte hittar i butiken utan förvirrade kommer fram och frågar vart gratulationskorten är. Då har de bara gått förbi dem två gånger.
- Kunder som inte säger någonting. Hallå, hoho? Den här är rolig! När det kommer fram en sådan kund lägger jag alltid på ett jätteleende och pratar extra högt och tydligt med kunden. I början blev jag bara irriterad och sa inte någonting jag heller när jag mötte en sådan surpuppa, men jag har börjat ändra attityd mot såna typer nu så den här kunden borde egentligen inte vara med på listan.
- Kunder som frågar efter böcker som seriöst senast trycktes 1905. Kom igen, vad tror dem att vi är, ett museum?
- När kunderna tar legetimationen från mig när jag ska dra streckkoden. Vid kortköp tar jag leg och drar alltid streckkoden mot blippen. Jajemen, då tror dem att jag ska ge tillbaka leget och försöker ta det av mig. Suck
- Hur tänker man om man ber om 10 inslagna paket när det är kö genom hela butiken? Behöver inte kommenteras för jag kommer aldrig förstå.
- Kunder som väljer ut tre pocketböcker när vi råkar ha erbjudandet "köp fyra betala för tre". Ingen kommentar.
- Kunder som får mig att skaka av irritation. Ett exempel: kunden vill ha en bok som antingen finns läängst bort i butiken eller uppe på lagret och jag gör en språngmarsch dit. Trött och med andan i halsen kommer jag tillbaka och får höra "Juste, jag ska ha två".
- Händer. Okej okej man kan inte hjälpa hur ens händer ser ut (eller jo till viss del). Men jag måste erkänna att det vänder sig i magen när jag ska lämna tillbaka växeln ser en trött, torr och fnöskig hand sträckas fram.
- Mangaböckerna. Försök stava till Inu Yasha när en 13årig blyg kille mumlar fram det i 110. Mangaböcker borde förbjudas, så enkelt är det bara.
- Avslutningsvis: Kvittot. I påsen, i handen eller inte alls? Det vore mycket enklare om alla bara följde en och samma regel. Det samma gäller med kassarna. Jag brukar alltid lägga kvittot på böckerna och sedan lägga dem i påsen, men det är aldrig någon som ser när jag gör det. Det slutar alltid med att jag har ett levande frågetecken framför mig och jag skyndar mig med att säga: "Det ligger i påsen"



Tack för mig.
Jag återkommer med mina nya glada lista. "Saker som gör mig glad - jobbet"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0